Reklama na Facebooku – czy warto się nią zainteresować? To pytanie dalej sobie stawia wielu potencjalnych reklamodawców. Na całym świecie na Facebooku działa ponad 3 miliony reklamodawców (to dane z momentu, kiedy pisałem ten tekst – podejrzewam, że za parę miesięcy/rok będzie można już pisać może nawet o 4 milionach). Jest jednak wielu takich, którzy są nastawieni sceptycznie do tej formy reklamy – czy słusznie?
Co zniechęca niektórych reklamodawców?
Na co dzień przy każdej okazji, kiedy mam możliwością porozmawiania z osobą, która w swojej firmie odpowiada za reklamę/marketing/działania mediowe staram się ocenić jej podejście do reklamy na Facebooku. Nie zachęcam, nie namawiam do reklamy na Facebooku – taka decyzja musi zapaść u samego klienta. Ja mogę z kolei słuchać po to, żeby się dowiedzieć jakie są słabe strony działań reklamowych na portalu Marka Zuckerbega w perspektywie marketerów i przedsiębiorców.
Po pierwsze: czy Facebook sprzedaje? Wielu klientów dalej w to nie wierzy. „Pieski, kotki, lajeczki” – taka jest rola Facebooka w wielu firmach. Ci klienci, którzy czują się bardziej zaawansowani niekiedy zaczynają się koncentrować na zaangażowaniu, interakcji z użytkownikiem etc. Takie podejście do Facebooka sprawia, że pomija się najciekawsze możliwości jakie daje ten serwis.
Po drugie: czy konsument przeglądając Facebooka nie chce się skupić na zabawie? Czy w ogóle zwróci uwagę na naszą reklamę? Prawda jest taka, że niezależnie od platformy reklamowej z której korzystamy zawsze nasza reklama będzie intruzem dla internauty. Czy to sprawdza pocztę, czy wchodzi na duży portal, czy zagląda do social media – jego podejście do reklamy będzie takie samo. Jeśli wychodzimy z założenia, że przeglądając Facebooka konsumenci mają „nieodpowiedni mindset” żeby im coś sprzedać to równie dobrze powinniśmy zrezygnować z pozostałych działań reklamowych. Telewizja? Czy konsument włącza telewizję żeby się zrelaksować czy żeby oglądać reklamy? Reklama displayowa – czy internauci wchodzą na Onet czy Wirtualną Polskę po to, żeby sprawdzić jaka reklama im się wyświetli danego dnia?
Po trzecie: czy komunikacja na Facebooku z konsumentami nie jest dla naszej firmy zagrożeniem? Część reklamodawców obawia się, że ich reklama wzbudzi hejt. W momencie, kiedy puszczają ją w telewizji to niechęć do reklamodawcy zostaje w czterech ścianach. Na Facebooku natomiast reklamę może skomentować każdy jednocześnie krytykując produkt i markę. Czy to jednak powód żeby rezygnować z reklamy na Facebooku? Czy nie jest to chowanie głowy w piasku? Czy nie lepiej zamiast rezygnować z reklamy na Facebooku zastanowić się co jest powodem hejtu i zmienić to?
Co wyróżnia Facebooka na tle innych platform?
To temat na znacznie dłuższy i osobny tekst. Gdybym w kilku słowach miał napisać co wyróżnia Facebooka w Polsce jako medium reklamowym to skupiłbym się na następujących punktach:
- Precyzyjne targetowanie.
- Duży zasięg.
- Targetujemy się do ludzi – nie do cookies.
- Duży wybór formatów reklamowych (które są mocno zróżnicowane między sobą).
- Zaawansowane możliwości śledzenia efektów naszej reklamy.
Obiecuję – wkrótce przygotuję tekst, w którym z większymi szczegółami opiszę powyższe zalety.
Czy prowadzenie kampanii reklamowych na Facebooku jest łatwe?
Parę dni temu, kiedy występowałem w Warszawie na XI Kongresie Online Marketingu wspomniałem na początku mojej prezentacji, że na dobrą sprawę każdy na sali, kto posiada konto na Facebooku i podepnie kartę kredytową może uruchomić własną kampanię. Nie oznacza to jednak, iż prowadzenie efektywnych działań reklamowych Facebook ads jest rzeczą prostą. Jak w każdej dziedzinie trzeba poświęcić masę czasu metodą prób i błędów. W sieci jest dużo poradników typu „jak uruchomić reklamę na Facebooku”, „formaty reklamowe na Facebooku” – ale przeczytanie takich tekstów to dopiero początek. Dopiero własne kampanie, wydane tysiące/dziesiątki tysięcy budżetu pozwalają nam zobaczyć co powinniśmy zrobić, żeby prowadzić efektywną komunikację.
Jeśli Twoje doświadczenia z reklamą na Facebooku są ograniczone – nie zniechęcaj się po paru nieudanych kampaniach. Skontaktuj się ze specjalistą, pokaż mu swoje konto, opowiedz o swoich celach biznesowych – może się okazać, że dzięki dobrej optymalizacji Facebook stanie się ważną platformą reklamową.
Photo Credit: enriamaducci via Compfight cc