Facebook social ads – słownik

W tym miejscu znajdziesz listę najczęściej używanych terminów i skrótów związanych z reklamą na Facebooku. Brakuje Ci jakiegoś hasła? Daj mi o tym znać!

  • Accelarated delivery. Przyspieszony sposób wydawania budżetu reklamowego. Pozwala w krótszym okresie wydać większy budżet, jednak należy się liczyć ze wzrostem średniej stawki.
  • Atlas. Sieć reklamowa stworzona przez Microsoft – obecnie jej właścicielem jest Facebook.
  • Brand Lift. Badanie przeprowadzane przez agencję Nielsen wraz z Facebookiem pozwalające określić świadomościowy i wizerunkowy kampanii.
  • CA – Custom Audience. Jedna z możliwości targetowania uwzględniająca remarketing.
  • CPC – Cost Per Click. Jeden z modeli rozliczeń zakupu reklamy – koszt zakupu kliknięcia.
  • CPC link – Cost Per Click. Podobnie jak CPC – jedyna różnica to zakup kliknięć, które przenoszą na zewnętrzną stronę.
  • CPM – Cost Per Mile. Model rozliczeń zakupu reklamy – za 1000 wyświetleń.
  • CPA – Cost Per Action. W tym modelu rozliczeń jednostką są wybrane akcje – konwersje np. polubienie strony, instalacja aplikacji, konwersja na stronie www.
  • Canvas. Jeden z najbardziej innowacyjnych formatów reklamy na mobilnym Facebooku. W Polsce beta testy tego narzędzia przeprowadziło w grudniu 2015 roku Allegro. Pierwszym domem mediowym, który uruchomił normalną kampanię było Value Media. Więcej o tym formacie można znaleźć na dedykowanej stronie Facebooka.
  • Facebook IDIdentyfikator użytkownika/strony na Facebooka. Technologia pozwalająca identyfikować daną osobę niezależnie od tego czy się loguje przez stronę www, czy używa apki. Jedna z głównych zalet Facebooka pozwalają ominąć problem cookies.
  • Facebook pixel. Kod Java Script, który po implementacji na stronie www pozwala m.in. monitorować liczbę konwersji na stronie oraz prowadzić bardziej zaawansowaną optymalizację.
  • Grid tool. Narzędzie pozwalające określić czy grafika do reklamy na Facebooku nie przekracza dozwolonej ilości tekstu (maksymalnie 20% powierzchni obrazka). Grid tool jest ogólnodostępny w serwisie Facebooka.
  • LAL – Look A Like Audience. Narzędzie pozwalające wygenerować i dotrzeć do osób podobnych do naszej Custom Audience. Odpowiednik Google’owego „similar users”. Wykorzystywane przede wszystkim w kampaniach performance (optymalizowanych np. pod wypełnienia formularza, sprzedaż).
  • oCPM – optimized Cost Per Mile. Model rozliczeń zakupu reklamy za 1000 wyświetleń optymalizowanych pod osoby, które z większym prawdopodobieństwem dokonają zdefiniowanej przez nas konwersji.
  • Page Post Link Ad. Jedna z najczęściej używanych formatów reklamy na Facebooku. Jego celem jest przekierowanie na zewnętrzną stronę www reklamodawcy. Specyfikację techniczną tego formatu znajdziesz tutaj.
  • Reach & Frequency. Model zakupu reklamy do dużych kampanii zasięgowych. Dedykowany dla agencji i domów mediowych (ze względu na duże wymagania budżetowe).
  • Relevance score. Wskaźnik jakości reklamy na Facebooku. Więcej informacji na jego temat znajdziesz tutaj.
  • SDK (Software Development Kit). Kody SDK Facebooka, które należy umieścić we własnej aplikacji, żeby korzystać z zaawansowanych możliwości reklamy mobilnych aplikacji. Tutaj znajdziesz: kody dla Androida i kody dla IOS.
  • Sequencing (sekwencja reklam). Unikalna możliwość pozwalają w ramach modelu Reach & Frequency określić sekwencję reklam w ramach jednej kampanii.
  • View tags – możliwość umieszczenia kodów śledzących pozwalających monitorować odsłony reklamy na Facebooku. System reklamowy Facebooka umożliwia wpięcie kodów jedynie wybranych dostawców. Jest to opcja, która nie jest standardowo dostępna na koncie.