Aktualne statystyki SM w Polsce

Ile w Polsce użytkowników ma Facebook? Ile jest aktywnych kont na Instagramie? Jaki jest zasięg Twittera w Polsce? To jedne z najczęściej zadawanych pytań przez marketerów przy tworzeniu strategii w mediach społecznościowych. Niestety wielu specjalistów social media wprowadza swoich klientów w błąd podając im dane „z kosmosu”. W ten sposób liczba użytkowników poszczególnych platform bywa zawyżana nawet o 400% (sic!). To tak jakby twierdzić, że w Polsce zamiast 37 milionów osób żyje około 150 milion. Z czego wynikają te dziwne liczby? Napisałem jakiś czas temu tekst na mojej poprzedniej stronie. Od wielu osób dostałem prośbę, że fajnie by było gdyby w jednym miejscu udało się zebrać pewne, w miarę pewne liczby na temat różnych platform w social mediach co niniejszym czynię.

Aktualne statystyki mediów społecznościowych w Polsce (ostatnia aktualizacja: marzec 2016) – dotyczą zarejestrowanych i aktywnych użytkowników.

    • Facebook: miesięcznie ponad 14 mln użytkowników (wzrost YTD), ponad 10 mln użytkowników loguje się każdego dnia. Dla mobile’a podział wygląda następująco: ponad 11 mln i ponad 8 mln użytkowników.
      Informacje o danych: dane dotyczą: Q4 2015 i pochodzą z oficjalnych danych Facebooka (Q4’15 Market Snapshot) udostępnianych reklamodawcom. Są to „twarde dane” – tzn. nieobarczone żadną estymacją.

 

    • Instagram: miesięcznie ponad 2,3 mln użytkowników (wzrost YTD). % osób, które logują się codziennie jest prawdopodobnie (tego Facebook nie podaje oficjalnie) niższy niż w przypadku Facebooka.
      Informacje o danych: dane dotyczą: Q4 2015 i pochodzą z oficjalnych danych Facebooka (Q4’15 Market Snapshot) udostępnianych reklamodawcom. Są to „twarde dane” – tzn. nieobarczone żadną estymacją.

 

    • Twitter: miesięcznie poniżej 1 mln użytkowników. % osób, który logują się codziennie jest prawdopodobnie niższy od tego na Facebooku (na FB wynosi około 75%).
      Informacje o danych: dane dotyczą: Q4 2015 i są oparte na triangulacji danych (dane pochodzą z badań, między innymi: raport na temat social media w Polsce przygotowany przez IRCenter) i  mojej eksperckiej estymacji. Sam Twitter nie podaje oficjalnie danych na temat liczby użytkowników w Polsce. Jeśli ktoś z biura Twittera chciałby podzielić się ze mną danymi, które mogę udostępnić na PaidSocial.pl – zapraszam do kontaktu.

 

    • LinkedIn: miesięcznie poniżej 1 mln użytkowników. % osób, które logują się codziennie ze względu na specyfikę serwisu jest najniższy w porównaniu do innych platform i wynosi około 100-150 tys. osób. Wszystkich kont na LinkedIn w Polsce jest więcej niż 1 mln ale duży procent tych użytkowników ma założone konto ale nie odwiedza platformy w momencie kiedy nie jest w trakcie poszukiwania pracy.
      Informacje o danych: dane dotyczą: Q4 2015 i są oparte na triangulacji danych (dane pochodzą z badań, między innymi: raport na temat social media w Polsce przygotowany przez IRCenter) i  mojej eksperckiej estymacji. Sam LinkedIn nie podaje oficjalnie danych na temat liczby użytkowników w Polsce. Jeśli ktoś z biura LinkedIn chciałby podzielić się ze mną danymi, które mogę udostępnić na PaidSocial.pl – zapraszam do kontaktu.

Infografika z tych danych dostępna w Infogr.am

 

W przypadku innych serwisów społecznościowych nie podejmuje się estymacji ich zasięgów. A to dlatego, że nie kupuję na co dzień przestrzeni reklamowej w tych serwisach i nie mam kontaktu z przedstawicielami tych serwisów w Polsce więc moje doświadczenia są zupełnie inne niż z powyższymi platformami. Jedno co mogę napisać: dane z Megapanelu w przypadku mniejszych serwisów (Snapchat, Pinterest, Tinder) są znacznie zawyżone. Gdybym przygotowywał strategię działań w tych serwisach potencjalny reach uciąłbym co najmniej o 50%.